Deň gramotnosti
Medzinárodný deň gramotnosti si svet každoročne pripomína 8. septembra. Oslavuje sa na základe rozhodnutia Organizácie Spojených národov pre výchovu, vedu a kultúru (UNESCO) od roku 1966. Podnetom na zavedenie sviatku bol prvý svetový kongres o boji proti analfabetizmu, ktorý sa konal v roku 1965 v Teheráne. Na Slovensku by problém negramotnosti mala riešiť povinná školská dochádzka.
Tento deň má nielen poukázať na dôležitosť vzdelania v živote človeka, ale upozorňuje tiež na stále veľmi rozšírenú detskú prácu v niektorých častiach sveta a snaží sa o prevenciu konfliktov, do ktorých sú často zapájané aj deti.
Skúmaniu gramotnosti sa venuje aj štúdia OECD PISA, ktorá zisťuje výsledky vzdelávania z pohľadu požiadaviek trhu práce (t. j. funkčnú gramotnosť žiakov z hľadiska teórie celoživotného vzdelávania sa) a sústreďuje sa na žiakov v posledných rokoch povinnej školskej dochádzky. Štúdia PISA sa uskutočňuje od roku 2000 v trojročných cykloch.
Hlavnou testovanou oblasťou prvého cyklu štúdie OECD PISA bola čitateľská gramotnosť. Slovenská republika, už ako členská krajina OECD, sa prvýkrát zúčastnila štúdie PISA v roku 2003, keď bola hlavnou sledovanou oblasťou matematická gramotnosť. Poslednou z troch obmieňaných oblastí je prírodovedná gramotnosť, ktorá sa prvýkrát stala hlavnou skúmanou oblasťou v roku 2006. Každý cyklus štúdie OECD PISA skúma všetky tri oblasti (gramotnosti), jednu ako hlavnú a dve ako doplnkové.
Od roku 2012 sa Slovensko zúčastňuje testovania aj novo pridaných testovaných domén - finančná gramotnosť, elektronické testovanie čitateľskej a matematickej gramotnosti a riešenia problémov. Výsledky slovenských žiakov sú vo všetkých testovaných oblastiach výrazne nižšie, ako je priemer krajín OECD. Aj preto sme sa tento rok rozhodli pripraviť pre žiakov 1. stupňa osemročného štúdia a študentov 1. ročníka štvorročného štúdia aktivity, ktoré by hravou formou preverili ich gramotnosť. Pozornosť sme venovali čitateľskej a mediálnej gramotnosti, finančnej gramotnosti, matematickej a štatistickej gramotnosti. Jednotlivé úlohy sme bodovali, študenti sa tak mohli porovnať so svojimi rovesníkmi.