Pre tretiakov
Konverzácia v nemeckom jazyku
Školský rok: 2024/2025
Ročník: 3. ročník 4-ročného štúdia, 7. ročník 8-ročného štúdia
Počet hodín týždenne: 2
Hodnotenie: neklasifikovaný predmet
Predmet je zameraný na prípravu z nemeckého jazyka na maturitnú skúšku na úrovni B1 a B2. Na hodinách sa venujeme príprave na maturitnú skúšku ústnej časti – preberajú sa konverzačné témy podľa ERR pre druhý cudzí jazyk, nacvičujú sa konverzačné zručnosti potrebné na MS – opis obrázkov, popis štatistík – t.j. úlohy spojené s vizuálnym podnetom. Súčasťou prípravy je nácvik komunikačných zručností v dialogickej časti – tzv. Rollplay.
V treťom ročníku sa preberá prvá časť požadovaných tém (rodina, škola, zdravie, človek a príroda, ochrana životného prostredia ....) . Ťažiskom je rozširovanie slovnej zásoby a nácvik komunikačných zručností.
Konverzácia v ruskom jazyku
Školský rok: 2024/2025
Ročník: 3. ročník 4-ročného štúdia, 7. ročník 8-ročného štúdia
Počet hodín týždenne: 2
Hodnotenie: neklasifikovaný predmet
Predmet je zameraný na prípravu na maturitnú skúšku z ruského jazyka na úrovni B1, prípadne B2.
Budeme preberať konverzačné témy, ktoré sú obsahom maturitných zadaní. Súčasťou hodín bude rozširovanie slovnej zásoby k daným témam, nácvik rôznych komunikačných situácií (dialógov), opis obrázkov, vyjadrenia vlastného názoru, tvorba krátkych príbehov.
Oboznámime sa s reáliami Ruska, s kultúrou a umením, spoznáme výrazné osobnosti. Súčasťou hodín konverzácie bude aj práca s novinami, časopismi a počúvanie živého ruského jazyka z médií.
Konverzácia v anglickom jazyku
Školský rok: 2024/2025
Ročník: 3. ročník 4-ročného štúdia, 7. ročník 8-ročného štúdia
Počet hodín týždenne: 2
Hodnotenie: neklasifikovaný predmet
Vzhľadom na to, že v 21. storočí prebieha väčšia časť medzinárodnej komunikácie (či už formálnej alebo súkromnej) práve v anglickom jazyku, je opodstatnenosť tohto predmetu očividná a jeho výučba potrebná.
Voliteľný predmet Konverzácia v anglickom jazyku v 3.ročníku je zameraný hlavne na rozvíjanie jednej z najhlavnejších komunikačných zručností v jazyku, a to rozprávanie. Ja koncipovaný ako začiatok prípravy na ústnu časť maturitnej skúšky z anglického jazyka, v ktorej študent ma ovládať slovnú zásobu, vedieť sa orientovať a vedieť sa vyjadriť ku 25 maturitným okruhom, uvedeným v cieľových požiadavkách, ktoré sú v dispozícii na stránke http://www.statpedu.sk/files/documents/cp_stare/anglicky_jazyk_b2.pdf
Úlohou študenta počas maturitnej skúšky je zaujať stanovisko k téme a odôvodniť ho v rozhovore. Hodnotí sa vyjadrenie stanoviska, vecná argumentácia, výber faktov a informácií, gramatika.
Slovná zásoba a ostatné vyjadrovacie prostriedky sú zamerané tak, aby študentovi umožnili dohovoriť sa v reálnych komunikačných situáciách. Zároveň pripravujú študenta na to, aby v rámci svojich znalostí s relatívnou ľahkosťou dokázal prejaviť svoj názor a reagovať na ostatné názory v diskusii či rozhovore o súčasných spoločenských problémoch a otázkach, kultúre, športe a iných zložkách spoločenského života.
V priebehu roka sa bude rozširovať a upevňovať učivo k tým témam, ktoré sa už preberali v priebehu dvoch rokov, ako napr. Family, Sports, Hobbies.
K efektívnosti výučby jazyka vo veľkej miere prispieva využívanie didaktickej techniky ako napr. projektor, dvd a cd prehrávače, počítač, QOMO tabuľa a pod.
Cvičenia z fyziky
Školský rok: 2024/2025
Ročník: 3. ročník 4-ročného štúdia, 7. ročník 8-ročného štúdia
Počet hodín týždenne: 2
Hodnotenie: neklasifikovaný predmet
Predmet je zameraný na doplnenie učiva riešením úloh a demonštračnými a praktickými cvičeniami žiakov. Úlohy sú vyberané k témam, ktoré sa preberajú na hodinách povinnej fyziky v 1. až 3. ročníku.
Pri práci sa využíva hlavne merací systém a softvér COACH 6 s využitím snímačov teploty, zvuku, magnetickej indukcie, sily, pohybu, tlaku, elektrického napätia a prúdu, EKG, vitálnej kapacity pľúc a iných. Niektoré merania sú založené na zhotovení videa a spracovaní fyzikálnych dejov prostredníctvom PC a meracieho systému. Na vyučovaní sa využíva aj modelovanie jednoduchých fyzikálnych dejov v tomto softvéri. Súčasťou predmetu je exkurzia do niektorej z elektrární na Slovensku, prípadne do technických múzeí a zariadení vo Švajčiarsku.
Cvičenia z biológie
Školský rok: 2024/2025
Ročník: 3. ročník 4-ročného štúdia, 7. ročník 8-ročného štúdia
Počet hodín týždenne: 2
Hodnotenie: neklasifikovaný predmet
Hodiny biológie sú určené študentom , ktorí majú hlbší záujem o biológiu , chcú z nej maturovať a robiť prijímacie pohovory na rôznych fakultách , ale aj pre tých , ktorí s biológiou vo svojej profesijnej orientácií nepočítajú ale majú k nej pozitívny vzťah.
Cieľ : Hodiny sú zamerané na prehĺbenie a rozšírenie vedomostí z tých tematických celkov , ktoré sú pre študentov náročnejšie na pochopenie alebo sú prebraté v nedostatočnom rozsahu. Na cvičeniach študenti nadobudnú praktické zručnosti y laboratórnej techniky.
Obsah výučby cvičení z biológie:
1. Fylogenéza jednotlivých sústav
2. Systematická zoológia
– jednobunkovce
– diblastica
– triblastica
– článkonožce
– ostnatokožce
– chordáta
– stavovce
3. Bunka
4. Fyziológia rastlín
Povinná literatúra :
- Katarína Ušáková a kol. : Biológia pre gymnáziá 1
- Katarína Ušáková a kol. : Biológia pre gymnáziá 2
- Katarína Ušáková a kol. : Biológia pre gymnáziá 3
- Katarína Ušáková a kol. : Biológia pre gymnáziá 4
Cvičenia z chémie
Školský rok: 2024/2025
Ročník: 3. ročník 4-ročného štúdia, 7. ročník 8-ročného štúdia
Počet hodín týždenne: 2
Hodnotenie: neklasifikovaný predmet
Rozšírenie a doplnenie vedomostí zo všeobecnej a anorganickej chémie podľa cieľových požiadaviek na MS z chémie. Riešenia príkladov zo všeobecnej chémie. Precvičovanie anorganického názvoslovia podľa cieľových požiadaviek na MS z chémie a rozsahu prijímacej skúšky z chémie na VŠ a požiadaviek študentov.
Doplniť teoretické hodiny o praktické cvičenia, ktoré vyplývajú z cieľových požiadaviek na vedomosti a zručnosti absolventa gymnázia z chémie. Žiak by mal po absolvovaní CVC vedieť aplikovať poznatky z teoretického vyučovania, navrhnúť a uskutočniť experiment, spracovať jeho výsledky, z experimentov napísať laboratórny protokol, dodržiavať pravidlá bezpečnosti pri práci v chemickom laboratóriu a prejaviť schopnosť samostatnej práce a práce v skupinách. Cvičenia sa budú realizovať v chemickom laboratóriu.
Výpočty z chémie
Školský rok: 2024/2025
Ročník: 3. ročník 4-ročného štúdia, 7. ročník 8-ročného štúdia
Počet hodín týždenne: 2
Hodnotenie: neklasifikovaný predmet
Hodiny výpočtov z chémie sú určené študentom, ktorí majú hlbší záujem o chémiu, chcú z nej maturovať a robiť prijímacie pohovory na rôznych fakultách.
Hodiny sú zamerané na prehĺbenie a precvičenie typov chemických príkladov z jednotlivých tematických celkov, ktoré sú pre študentov náročnejšie na pochopenie, alebo sú prebraté v nedostatočnom rozsahu. Prepočítavali by sa príklady z prijímacích pohovorov na medicínu a farmáciu.
Seminár z dejepisu – národné dejiny
Školský rok: 2024/2025
Ročník: 3. ročník 4-ročného štúdia, 7. ročník 8-ročného štúdia
Počet hodín týždenne: 2
Hodnotenie: neklasifikovaný predmet
Prehľad dejín Slovenska od praveku po začiatok 21. storočia. Oboznámenie sa s polovicou maturitných tém z dejepisu. Dejepisné témy a aktivity podľa výberu žiakov.
Seminár z geografie
Školský rok: 2024/2025
Ročník: 3. ročník 4-ročného štúdia, 7. ročník 8-ročného štúdia
Počet hodín týždenne: 2
Hodnotenie: neklasifikovaný predmet
Obsahová náplň tohto voliteľného predmetu je ako názov napovedá regionálna geografia sveta. Z časových dôvodov nie je možné obsiahnuť na bežných hodinách geografie v 2. ročníku všetky krajiny sveta. Preto je k dispozícii tento predmet, kde môžeme svet rozdeliť podľa rôznych kritérií: na štáty, ostrovy, púšte, pohoria, politické systémy, venovať sa im budeme širšie a detailnejšie.
Viac ako peniaze
Školský rok: 2024/2025
Ročník: 3. ročník 4-ročného štúdia, 7. ročník 8-ročného štúdia
Počet hodín týždenne: 2
Hodnotenie: neklasifikovaný predmet
Cieľom tohto voliteľného predmetu je zvýšiť finančnú gramotnosť študentov a naučiť ich finančne plánovať svoju budúcnosť. Problematika financií a finančnej gramotnosti je veľmi široká, preto sa vychádza z Národného štandardu finančnej gramotnosti. Jednotlivé témy sú koncipované tak, aby im študenti porozumeli a aby si prostredníctvom nich rozšírili a umocnili svoje schopnosti. Naučia sa riešiť úlohy a problémy, s ktorými sa môžu stretnúť v praxi.
Na vyučovacích hodinách sa využíva zážitkový vzdelávací program Viac ako peniaze Slovenskej bankovej asociácie a spoločnosti Junior Achievement Slovensko. Vzdelávanie sa realizuje prostredníctvom zážitkových metód, praktických cvičení, interaktívnej online učebnice. Dôležitou podporou výučby je konzultant z praxe.
Počas školského roku sa preberú nasledujúce tematické celky:
- Peniaze.
- Naše príjmy a výdavky.
- Riadenie osobných a rodinných financií.
- Ako fungujú banky.
- Môj prvý účet v banke.
- Ako a čím platíme.
- Moderné bankové nástroje.
- Existuje niečo iné okrem peňazí?
- Zadĺžiť sa rozumne.
- Životné istoty a riziká.
Mediálna výchova
Školský rok: 2024/2025
Ročník: 3. ročník 4-ročného štúdia, 7. ročník 8-ročného štúdia
Počet hodín týždenne: 2
Hodnotenie: neklasifikovaný predmet
Predmet prispieva k lepšej orientácii študentov v mediálnom prostredí, rozvíja ich mediálnu gramotnosť. Vedie žiakov k aktívnemu a zodpovednému využívaniu prostriedkov masovej komunikácie, posilňuje ich hodnotovú orientáciu. Učí ich tvorivo a aktívne pristupovať k procesu mediálnej komunikácie, nezávisle interpretovať mediálne obsahy, odhaliť spôsoby mediálnej manipulácie. Predmet oboznamuje študentov s vybranými poznatkami z oblasti médií, s klasifikáciou a s funkciami masových médií, s ich postavením v spoločnosti.
Počas školského roku sa preberajú nasledujúce tematické celky:
- Komunikácia
- Žurnalistika
- Mediálne obsahy
- Médiá v súčasnej spoločnosti
- Zábava v médiách
- Médiá a reklama
- Vplyv a moc médií
- Regulácia médií
Cvičenie z matematiky
Školský rok: 2024/2025
Ročník: 3. ročník 4-ročného štúdia, 7. ročník 8-ročného štúdia
Počet hodín týždenne: 2
Hodnotenie: neklasifikovaný predmet
Sú určené pre žiakov, ktorí majú záujem po skončení štúdia na gymnáziu pokračovať v štúdiu na vysokej škole ekonomického smeru, technického smeru alebo sa chcú venovať štúdiu prírodovedných predmetov. Obsahom cvičení je systematizácia učiva, ktoré bolo preberané počas 1. a 2. ročníka, riešenie úloh z prijímacích skúšok na VŠ a ďalších náročnejších úloh z určených okruhov.
Tematické celky:
- Čísla, výrazy
- Rovnice a nerovnice
- Funkcie
- Kombinatorika
Základy programovania
Školský rok: 2024/2025
Ročník: 3. ročník 4-ročného štúdia, 7. ročník 8-ročného štúdia
Počet hodín týždenne: 2
Hodnotenie: neklasifikovaný predmet
Spoznajte programovanie a robotiku hravo a zábavne. Predmet je určené nielen pre nadšencov robotiky, ale aj pre tých, ktorí chcú spoznať túto oblasť informatiky. Na vyučovacích hodinách spoznáte mikropočítač Micro:bit. Na programovanie mikropočítačovej dosky Micro:bit sa používa buď online grafické prostredie MakeCode, v ktorom študenti vytvárajú pomocou spájania blokov funkčné programy, alebo programovací jazyk Python. K mikropočítaču je možné pripojiť rôzne senzory a naprogramovať zaujímavé aplikácie.
V tomto predmete tiež nadobudnutie základné informácie, poznatky, skúsenosti a zručnosti v príprave 3D modelov a samotnej 3D tlače. Naučíte sa sami si vytvoriť svoj model a vytlačiť ho na 3D tlačiarni.