Pre štvrtákov
Konverzácia v nemeckom jazyku
Ročník: 4. ročník 4-ročného štúdia, 8. ročník 8-ročného štúdia
Počet hodín týždenne: 2
Hodnotenie: klasifikovaný predmet
Predmet je zameraný na prípravu z nemeckého jazyka na maturitnú skúšku na úrovni B1 a B2. Na hodinách sa venujeme príprave na maturitnú skúšku ústnej časti – preberajú sa konverzačné témy podľa ERR pre druhý cudzí jazyk, nacvičujú sa konverzačné zručnosti potrebné na MS – opis obrázkov, popis štatistík – t.j. úlohy spojené s vizuálnym podnetom. Súčasťou prípravy je nácvik komunikačných zručností v dialogickej časti – tzv. Rollplay.
Vo štvrtom ročníku sa preberá druhá časť požadovaných tém (médiá, zvyky, obyčaje, multikultúrna spoločnosť, vzory, idoly, charakteristika osôb, reálie nemecky hovoriacich krajín ....) . Ťažiskom je rozširovanie slovnej zásoby a nácvik komunikačných zručností.
Konverzácia v ruskom jazyku
Ročník: 4. ročník 4-ročného štúdia, 8. ročník 8-ročného štúdia
Počet hodín týždenne: 2
Hodnotenie: neklasifikovaný predmet
Predmet je zameraný na prípravu na maturitnú skúšku z ruského jazyka na úrovni B1, prípadne B2.
Budeme preberať konverzačné témy, ktoré sú obsahom maturitných zadaní. Súčasťou hodín bude rozširovanie slovnej zásoby k daným témam, nácvik rôznych komunikačných situácií (dialógov), opis obrázkov, vyjadrenia vlastného názoru, tvorba krátkych príbehov.
Oboznámime sa s reáliami Ruska, s kultúrou a umením, spoznáme výrazné osobnosti.
Súčasťou hodín konverzácie bude aj práca s novinami, časopismi a počúvanie živého ruského jazyka z médií.
Seminár zo slovenského jazyka a literatúry
Ročník: 4. ročník 4-ročného štúdia, 8. ročník 8-ročného štúdia
Počet hodín týždenne: 2
Hodnotenie: neklasifikovaný predmet
Cieľom predmetu bude upevniť a prehĺbiť vedomosti študentov zo slovenského jazyka a literatúry a pripraviť ich na maturitnú skúšku z predmetu.
Rozvíjajú sa predovšetkým praktické zručnosti, schopnosť uplatniť teoretické poznatky vo vlastných jazykových prejavoch.
Dôraz sa bude klásť na analýzu a interpretáciu textov a tvorbu vlastných textov, ktoré sú primerané konkrétnej komunikačnej situácii. Pozornosť sa venuje aj práci s informáciami, schopnosti argumentovať, čítaniu s porozumením. Zážitkovou formou vyučovania budeme podporovať tvorivé aktivity študentov, rozvíjať ich čitateľskú gramotnosť.
Žiaci si upevnia a prehĺbia aj znalosti noriem spisovného jazyka, aby zvýšili jazykovú kultúru svojich písomných i ústnych prejavov.
Seminár z anglického jazyka
Ročník: 4. ročník 4-ročného štúdia, 8. ročník 8-ročného štúdia
Počet hodín: 2 hod. týždenne
Hodnotenie: neklasifikovaný predmet
Cieľom predmetu je upevniť a prehĺbiť vedomosti študentov z anglického jazyka a pripraviť ich na maturitný test z predmetu na úrovni B2.
Hlavný dôraz sa kladie na prehlbovanie vedomosti v oblasti používania jazyka (Language In Use), precvičovanie čítania s porozumením (Reading) a počúvania s porozumením (Listening), ktoré sú súčasťou maturitného testu z anglického jazyka.
Špeciálnu pozornosť budeme venovať písaniu anglických slohových prác (Essay Writing), upevneniu znalosti noriem spisovného jazyka, schopnosti argumentovať a správne sa vyjadrovať v anglickom jazyku.
Chémia
Ročník: 4. ročník 4-ročného štúdia, 8. ročník 8-ročného štúdia
Počet hodín týždenne: 4, 5
Hodnotenie: klasifikovaný predmet
Predmet Chémia je zameraný na rozšírenie, upevnenie, prehĺbenie a systematizáciu celého gymnaziálneho učiva chémie. Cieľom je pripraviť študentov na maturitnú skúšku v rozsahu cieľových požiadaviek na MS. Žiaci by mali na vyššej úrovni pochopiť vzťahy medzi zložením, štruktúrou a vlastnosťami chemických látok, aktívne uplatňovať už osvojené poznatky z ostatných prírodovedných predmetov – matematiky, biológie a fyziky. V laboratóriu zopakovať základné laboratórne techniky a uskutočniť základné experimenty, ktoré doplňujú maturitnú skúšku z chémie. Riešenie úloh a testov zamerané na prijímacie skúšky z predmetu chémia podľa požiadaviek študentov.
Cieľové požiadavky ma MS z chémie nájdete na: file:///C:/Users/Eva/Downloads/cp_chemia_2019.pdf
Fyzika
Ročník: 4. ročník 4-ročného štúdia, 8. ročník 8-ročného štúdia
Počet hodín týždenne: 2
Hodnotenie: neklasifikovaný predmet
Predmet Fyzika je zameraný na rozšírenie, upevnenie, prehĺbenie a systematizáciu celého gymnaziálneho učiva fyziky. Cieľom je pripraviť študentov na maturitnú skúšku v rozsahu cieľových požiadaviek na MS. Počas roka sa v predmete rozšíri učivo a po doplnení sa riešia testové úlohy vybraté z prijímacích pohovorov na vysoké školy informatického a medicínskeho zamerania. Predmet obsahuje aj niekoľko praktických úloh s využitím dostupných pomôcok zbierky PK fyziky a meracím systémom COACH 6. Súčasťou predmetu je exkurzia do niektorej z elektrární na Slovensku, prípadne do technických múzeí a zariadení vo Švajčiarsku.
Fyzika
Ročník: 4. ročník 4-ročného štúdia, 8. ročník 8-ročného štúdia
Počet hodín týždenne: 4
Hodnotenie: klasifikovaný predmet
Predmet Fyzika je zameraný na rozšírenie, upevnenie, prehĺbenie a systematizáciu celého gymnaziálneho učiva fyziky. Cieľom je pripraviť študentov na maturitnú skúšku v rozsahu cieľových požiadaviek na MS. Riešia sa úlohy s využitím vyššej matematiky a učivo sa dopĺňa demonštračnými experimentmi a samostatnou praktickou prácou žiakov.
Riešia sa testové úlohy vybraté z prijímacích pohovorov na vysoké školy technického zamerania. Súčasťou predmetu je exkurzia do niektorej z elektrární na Slovensku, prípadne do technických múzeí a zariadení vo Švajčiarsku.
Biológia
Ročník: 4. ročník 4-ročného štúdia, 8. ročník 8-ročného štúdia
Počet hodín týždenne: 4, 5
Hodnotenie: klasifikovaný predmet
Cieľom týchto hodín je zopakovať a utvrdiť základné učivo stredoškolskej biológie, ale aj získať nadštandardné vedomosti a zručnosti z rôznych odborov biológie. Poznatky teoretické aj praktické sa budú rozširovať aj podľa typu vysokej školy, na ktorú sa prihlásite a bude sa prihliadať aj na vaše osobné požiadavky.
Hodiny biológie sú vynikajúcou prípravou na spôsob štúdia na vysokej škole, naučia vás samostatnosti a zodpovednosti pri štúdiu , práci s odbornou literatúrou a väčšine laboratórnych techník používaných v biológií.
Čo je obsahom hodín biológie?
- Bunka
- Systematická botanika
- Životné funkcie rastlín
- Systematická zoológia
- Životné funkcie živočíchov
- Biológia človeka
- Genetika
- Ekológia
- Etológia
- Biológia a filozofia
Každý študent sa svojou vlastnou aktivitou a tvorivou prácou bude spolupodieľať na tvorbe obsahu výučby a na vlastnom vzdelávaní. Učiteľ prechádza z klasickej pozície (odovzdávania hotových vedomostí) k pozícii konzultanta a manažéra vzdelávacieho procesu. V rámci hodín biológie je povinná písomná práca – projekt - na témy , ktoré sú vám vzhľadom na vašu budúcu profesiu blízke a ústna prezentácia tohto projektu. Hodiny biológie ponúkajú taktiež možnosť samoštúdia, samostatnej práce s odbornou literatúrou a odborných referátov. Budú zabezpečené exkurzie aj besedy s vedeckými pracovníkmi.
Predmet je klasifikovaný. Hodnotiť sa budú súborne všetky nadobudnuté vedomosti študenta , projekt, referáty , zručnosti a aktivity.
Odporúčaná základná odborná literatúra :
- Katarína Ušáková a kol. : Biológia pre gymnáziá 1
- Katarína Ušáková a kol. : Biológia pre gymnáziá 2
- Katarína Ušáková a kol. : Biológia pre gymnáziá 3
- Katarína Ušáková a kol. : Biológia pre gymnáziá 4
- Katarína Ušáková a kol. : Biológia pre gymnáziá 5
- Katarína Ušáková a kol. : Biológia pre gymnáziá 6
- Stanislav Rozsypal a kol.: Přehled biológie
Ekonomika
Ročník: 4. ročník 4-ročného štúdia, 8. ročník 8-ročného štúdia
Počet hodín týždenne: 2
Hodnotenie: klasifikovaný predmet
Voliteľný predmet ekonomika učí študentov pochopiť základy ekonomického života spoločnosti. Vychádza z aktuálnej legislatívy, orientuje sa na aplikáciu teoretických poznatkov do reálneho ekonomického prostredia. Rozvíja kritický pohľad na hospodársku politiku a na konkrétne ekonomické rozhodnutia, ale aj na ich dôsledky.
Študenti spoznajú najdôležitejšie ekonomické pojmy, naučia sa orientovať v základných ekonomických problémoch, analyzovať ich a kriticky zhodnotiť, sú schopní robiť ekonomické rozhodnutia v bežnom živote.
Počas školského roku sa preberajú nasledujúce tematické celky:
- Historická podmienenosť ekonomiky.
- Trhový mechanizmus a jeho pôsobenie.
- Trh výrobných faktorov.
- Organizácia a formy podnikania.
- Makroekonomické pojmy a vzťahy.
- Peniaze a bankový systém.
- Ekonomická úloha štátu.
- Svetové hospodárstvo a jeho vývojové trendy.
Geografia
Ročník: 4. ročník 4-ročného štúdia, 8. ročník 8-ročného štúdia
Počet hodín týždenne: 4
Hodnotenie: klasifikovaný predmet
Obsahom tohto voliteľného predmetu je príprava na maturitu z geografie. Postupne sa v ňom budeme venovať všetkým témam z fyzickej aj humánnej geografie a kartografii. V druhom polroku potom regionálnej geografii sveta a Slovenska. Študenti sa tiež budú môcť oboznámiť s témami maturitných zadaní.
Spoločenskovedný seminár
Ročník: 4. ročník 4-ročného štúdia, 8. ročník 8-ročného štúdia
Počet hodín týždenne: 4, 5
Hodnotenie: klasifikovaný predmet
Spoločenskovedný seminár je určený študentom, ktorí sa rozhodli absolvovať maturitu z občianskej náuky alebo majú záujem o spoločenskovednú problematiku a chcú sa jej venovať v štúdiu na vysokej škole. Nadväzuje na predmet OBN, prináša však rozširovanie a prehlbovanie získaných vedomostí z psychológie, sociológie, práva, politológie, ekonómie a filozofie.
Využíva na to rôzne metódy a formy práce – študenti sú vedení k diskusiám na aktuálne témy, učia sa využívať na vyjadrenie svojich názorov akademickú debatu, zapájajú sa do rôznych súťaží, besedujú s odborníkmi, absolvujú exkurziu do NR SR, do koncentračného tábora, zúčastnia sa na zasadnutí mestského zastupiteľstva, vytvárajú vlastné prezentácie a referáty, na hodinách riešia modelové situácie, pracujú s odbornými časopismi, analyzujú texty filozofov.
Psychológia
Ročník: 4. ročník 4-ročného štúdia, 8. ročník 8-ročného štúdia
Počet hodín týždenne: 4
Hodnotenie: klasifikovaný predmet
Psychológia ako voliteľný predmet je určená študentom, ktorí chcú absolvovať maturitnú skúšku z psychológie alebo majú záujem o štúdium tohto predmetu na vysokej škole.
Študenti sa oboznámia s vybranými poznatkami z oblasti všeobecnej, vývinovej, sociálnej, klinickej, pracovnej psychológie a psychológie osobnosti. Získajú informácie o zákonitostiach a špecifikách psychiky človeka, lepšie spoznajú seba samého i druhých, v kontexte rôznych životných situácií.
Ciele vyučovacieho predmetu:
1. Osvojiť si základné psychologické pojmy, kategórie a ich vzťahy a uplatňovať ich v reálnych životných situáciách.
2. Viesť žiakov k sebapoznávaniu a individuálnemu osobnostnému rastu.
3. Prispievať k záujmu o duševnú hygienu a starostlivosti o duševné zdravie seba a svojich blízkych.
4. Zdokonaľovať komunikáciu, medziľudské vzťahy a vytvoriť si zdravý životný štýl. Príprava na maturitnú skúšku, prijímacie pohovory a pracovné zaradenie.
Dejepis
Ročník: 4. ročník 4-ročného štúdia, 8. ročník 8-ročného štúdia
Počet hodín týždenne: 4, 5
Hodnotenie: klasifikovaný predmet
Zameranie na prehľad svetových, národných a regionálnych dejín. Oboznámenie sa so všetkými maturitnými témami z dejepisu. Pomoc pri príprave na prijímacie pohovory s dejepisom. Dejepisné témy a aktivity podľa výberu žiakov.
Cvičenie z matematiky
Ročník: 4. ročník 4-ročného štúdia, 8. ročník 8-ročného štúdia
Počet hodín týždenne: 5
Hodnotenie: klasifikovaný predmet
Sú určené žiakom, ktorí majú záujem o maturitnú skúšku z matematiky. Obsahom predmetu je systematizácia matematických vedomostí v súlade s cieľovými požiadavkami. Cieľom predmetu je príprava na externú a internú časť maturitnej skúšky. Náplňou cvičení je aj riešenie úloh z prijímacích skúšok na VŠ a ďalších náročnejších úloh z určených okruhov. Čiastočne dopĺňa a rozširuje vyučovanie matematiky o učivo, ktoré nie je obsiahnuté v ISCED 3.
Tematické celky:
- Čísla, výrazy, logika,
- Funkcie,
- Rovnice a nerovnice,
- Planimetria,
- Stereometria,
- Kombinatorika, pravdepodobnosť, štatistika,
- Postupnosti,
- Analytická geometria v rovine a v priestore,
- Komplexné čísla.
Seminár z matematiky
Ročník: 4. ročník 4-ročného štúdia, 8. ročník 8-ročného štúdia
Počet hodín týždenne: 2
Hodnotenie: neklasifikovaný predmet
Seminár z matematiky je zameraný na prípravu žiakov na štúdium matematiky na vysokých školách predovšetkým prírodovedného, ekonomického a technického zamerania. Dopĺňa a rozširuje vyučovanie matematiky o učivo, ktoré nie je obsiahnuté v ISCED 3.
Seminár z matematiky umožňuje žiakom oboznámiť sa s teoretickými základmi ďalších oblastí matematiky, osvojiť si nové pojmy, vzťahy medzi nimi a nové metódy práce. Absolventi tohto seminára majú lepšie predpoklady zvládať štúdium vysokoškolskej matematiky.
Tematické celky:
- Diferenciálny a integrálny počet,
- Matice,
- Limita funkcie,
- Komplexné čísla.
Informatika
Ročník: 4. ročník 4-ročného štúdia, 8. ročník 8-ročného štúdia
Počet hodín týždenne: 2
Hodnotenie: neklasifikovaný predmet
Predmet je zameraný na prehĺbenie a precvičenie vedomostí z informatiky, používanie ďalších možností a funkcií textového editora, tabuľkového editora, základy databázového programu, tak aby absolventi boli schopný samostatnej úpravy dokumentov, seminárnych prác, prezentácii.
Informatika
Ročník: 4. ročník 4-ročného štúdia, 8. ročník 8-ročného štúdia
Počet hodín týždenne: 4, 5
Hodnotenie: klasifikovaný predmet
Predmet je určený pre žiakov, ktorí chcú maturovať z informatiky, je zameraný predovšetkým na programovanie v jazyku Delphi, obsahom je príprava na maturitnú skúšku z informatiky, riešenie úloh maturitných zadaní.
Umenie a kultúra pre maturantov
Ročník: 4. ročník 4-ročného štúdia, 8. ročník 8-ročného štúdia
Počet hodín týždenne: 2
Hodnotenie: neklasifikovaný klasifikovaný
Umenie a kultúra ako voliteľný predmet je určený študentom, ktorí chcú absolvovať maturitnú skúšku z daného predmetu alebo majú záujem o štúdium umenia, dizajnu, architektúry, módneho návrhárstva, režisérstva a scénografie, učiteľstva výtvarnej výchovy alebo estetiky na vysokej škole.
Študenti sa počas štúdia oboznámia s vybranými témami v oblasti umenia, dejín umenia, kultúry, módy, reklamy, dizajnu, elektronických médií, náboženstva, komunikácie a vedy.
Po absolvovaní predmetu žiaci následne vedia vysvetliť základné pojmy súvisiace s umením a kultúrou, uviesť príklady. Dokážu sa samostatne orientovať v problematike. Vedia kriticky posudzovať procesy v oblasti umenia a kultúry. Získajú komplexné poznatky a schopnosti samostatne riešiť problémy a navrhovať riešenia v nových situáciách súčasnej modernej kultúry. Nadobudnú zručnosti v aplikovaní nových vedomostí do praxe. Získavajú vzťah k umeniu a kultúre. Zdokonaľujú si estetické cítenie, upevňujú emocionálny vzťah k umeniu a kultúre a formujú si vlastnú hodnotovú orientáciu.
Maturant z predmetu umenie a kultúra by mal byť pripravený aj na ďalšie štúdium v humanitnej oblasti, ak jeho vedomosti, zručnosti a orientovanie sa v daných témach zodpovedá požiadavkám učebných osnov a štandardov.
Ciele vyučovacieho predmetu:
1. Osvojiť si základné pojmy, kategórie a ich vzťahy a uplatňovať ich v reálnych situáciách.
2. Viesť žiakov k sebapoznávaniu a kultivovanému osobnostnému rastu.
3. Prispievať k záujmu o kultúrne a umelecké dianie, formovať hodnotovú orientáciu
4. Naučiť ich vnímať krásu v umení a kultúre
5. Pripraviť na maturitnú skúšku, prijímacie pohovory a budúce pracovné zaradenie.